lördag 7 april 2012

Recension: City of Glass //Zozzo

Den här recensionen kan innehålla spoilers för dig som inte läst de tidigare delarna i serien!


Amid the chaos of war, the Shadowhunters must decide to fight with the vampires, werewolves and other Downworlders - or against them. Meanwhile, Jace and Clary have their own decision to make: should the pursue the love they know is forbidden?







Titel: City of Glass
Serie: The mortal instruments #3
Författare: Cassandra Clare
Förlag: Walker books LTD
Sidor: 416
Utgiven: Juni 2009
ISBN: 9781406307641

Efter att jag hade läst ut den första boken i The Mortal Instruments var jag fast vid serien, och jag kan inte säga annat än att böckerna bara blir bättre och bättre. Speciellt när alla kapitel slutar med en cliffhanger, då går det bara inte att lägga ifrån sig boken. Cassandra Clare, fantastiskt skrivet!

En nackdel med Clare's böcker är att hon använder sig av väldigt många beskrivningar. Och då menar jag verkligen för många. Det är såklart bra att hon tar med många beskrivningar, man ser allt bättre framför sig och förstår situationer enklare, men det är lite väl många så man tillslut kan tröttna. Annars finns det inget annat att klaga över.

Det är väldigt intressant att få se hur Clary utvecklas. Att gå från sitt normala tonårsliv till att försöka stoppa demoner och hjälpa de som står henne närmast. Det är otroligt bra skrivet. Och så har vi Jace. Vad skulle serien vara utan honom? Jag tror inte The Mortal Instruments skulle vara detsamma utan hans humor. Man måste ju bara älska hans kommentarer x)

Kortfattat kan jag väl bara säga att böckerna blir bättre och att Cassandra Clare verkligen lyckas med att hålla spänningen på topp genom hela boken. Jag ser verkligen fram emot att få läsa City of Fallen Angels :)


Första meningen: "The cold snap of the previous week was over; the sun was shining brightly as Clary hurried across Luke's dusty front yard, the hood of her jacket up to keep her hair from blowing across her face."

Citat: 2 st får det bli ;)
"I am a man" he told her, "and men do not consume pink beverages. Get thee gone woman, and bring me something brown." - Jace

"Not everything is about you," Clary said furiously.
"Possibly," Jace said, "but you do have to admit that the majority of things are."

Betyg: 5/5
//Zozzo




1 kommentar:

  1. City of Glass är min favoritbok i serien hittills!

    Svar: Ja, man blir nästan lite nervös för att läsa den för alla andra verkar älska den :)

    SvaraRadera