tisdag 27 januari 2015

Recension: Harry Potter and the Chamber of Secrets //Zozzo

Spoilers i handlingen för er som inte läst den första delen i Harry Potter-serien!
Harry Potter's summer has included the worst birthday ever, doomy warnings from a house-elf called Dobby, and rescue from the Dursleys by his friend Ron Weasley in a magical flying car! Back at Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry for his second year, Harry hears strange whispers echo through empty corridors - and then the attacks start. Students are found as though turned to stone. Dobby's sinister predictions seem to be coming true.

Titel: Harry Potter and the Chamber of Secrets
Serie: Harry Potter #2
Författare: J.K. Rowling
Utgivningsår: September 2014
Förlag: Bloomsbury Publishing Ltd.
Sidantal: 359
ISBN: 9781408855904

Äntligen! ÄNTLIGEN börjar jag förstå vad det är alla pratar om! Jag har växt upp med filmerna och älskar därför Harry Potter väldigt mycket, men jag har aldrig läst böckerna förut.

Den första boken tyckte jag var helt okej, men det kändes inte som att den passade mig riktigt. Jag gillade den, men inte mer än det. Uppföljaren är dock en helt annan femma... Jag tröttnade aldrig på denna boken och det var så otroligt underbart att läsa den just på grund av att filmerna betyder så mycket för mig. Jag kände igen nästan varje scen eftersom boken och filmen är väldigt lika samtidigt som man får reda på en massa detaljer som man aldrig fått veta förut när man sett filmerna.

Det är även nu jag inser hur bra skådespelarna är som spelar i filmerna, eftersom jag så tydligt kan se framför mig vad alla karaktärer gör i boken, och de beter sig och ser precis ut som skådespelarna i filmerna. Det var väldigt intressant att få läsa om karaktärerna på grund av detta. Jag börjar även gilla Percy väldigt mycket! Jag förstår varför alla Harry Potter-fans som läst böckerna är så emot att de tog bort Percy nu. Filmerna klarar sig utan honom, men det är så kul att få läsa om honom i böckerna eftersom det är en helt ny person i en gammal och bekant värld för mig.

Jag tyckte att detta var en underbar och mysig bok att läsa, speciellt eftersom jag gillar filmerna så mycket. Alla som inte har läst Harry Potter förut borde definitivt göra det, speciellt ni som har sett och gillar filmerna! Jag ser verkligen fram emot att få läsa resten av böckerna i serien och hoppas att de bara blir bättre och bättre :D

Betyg: 4/5